Συχνές ερωτήσεις

Κλάδος οχημάτων

Αποζημίωση από ανασφάλιστο όχημα
Η ασφάλιση του οχήματός μας είναι υποχρεωτική από τον Νόμο αλλά υπάρχουν οδηγοί που δεν λαμβάνουν σοβαρά υπόψη την ευθύνη τους σε περίπτωση ατυχήματος.
Τα καλά νέα είναι ότι το 2014 ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων μειώθηκε φέτος από 800.000 σε 600.000 ( Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος).
Τα κακά νέα είναι ότι οι ανασφάλιστοι οδηγοί είναι επιρρεπείς στα ατυχήματα καθώς είναι πιο απρόσεκτοι και ανεύθυνοι στην εν γένει συμπεριφορά και στάση τους.

 

Εάν, λοιπόν, εμπλακείτε σε σύγκρουση με ανασφάλιστο όχημα και δεν φέρετε υπαιτιότητα, τι κάνετε και πώς προστατεύεστε?

Την κάλυψη ζημιών από ανασφάλιστο όχημα την αναλαμβάνει το Επικουρικό Κεφάλαιο των Ασφαλιστικών Εταιρειών (Υπατίας 5, 105 57 Αθήνα, τηλ. 210 33 27 400, fax 210 33 27 426-7, www.epikef.gr, e-email: auxifund@epikef.gr ).
Δυστυχώς, όμως, η διαδικασία αποζημίωσης είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα και μπορεί να διαρκέσει έως 2 χρόνια.
Για αυτό το λόγο είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να επιλέξετε την προαιρετική κάλυψη από ανασφάλιστο όχημα που παρέχουν όλες οι ασφαλιστικές εταιρίες και έτσι να αποζημιωθείτε άμεσα από την ασφαλιστική σας.
Για να λάβετε την αποζημίωση θα πρέπει:
  • Nα είναι ενεργή η κάλυψη στο συμβόλαιό σας
  • Να καλέσετε την Τροχαία στο τόπο ατυχήματος ώστε να καταγράψει ότι το υπαίτιο όχημα είναι ανασφάλιστο και να υπογράψει ο ανασφάλιστος οδηγός ότι ευθύνεται αποκλειστικά
  • Να καλέσετε την Φροντίδα Ατυχήματος προκειμένου να καταγράψει το συμβάν, να κάνετε την αρνητική δήλωση και εάν χρειαστεί να ρυμουλκήσει το όχημά μας
  • (το τηλέφωνο επικοινωνίας της φροντίδας ατυχήματος βρίσκεται γραμμένο σε κάθε συμβόλαιο και παρέχει 24ωρη εξυπηρέτηση)
  • Να επικοινωνήσετε είτε με το insurancemarket στο 210 3245 000 είτε απευθείας με την ασφαλιστική σας εταιρεία για να ενημερωθείτε για τις απαραίτητες ενέργειες.

 

Τι κάνετε αν το ανασφάλιστο όχημα απομακρυνθεί πριν φτάσει η Τροχαία;

Στην περίπτωση που ο υπαίτιος οδηγός εγκαταλείψει τον τόπο του ατυχήματος, θα πρέπει άμεσα:
  • Να σημειώσετε τον αριθμό κυκλοφορίας του υπαιτίου οχήματος και αν μπορέσετε, την μάρκα, το μοντέλο και το χρώμα του
  • Να προσπαθήσετε να βρείτε μάρτυρες του συμβάντος και να τους ζητήσετε τα στοιχεία τους
  • Να καλέσετε την Φροντίδα ατυχήματος να καταγράψει το συμβάν, να βγάλει φωτογραφίες και να ρυμουλκήσει το όχημα σε περίπτωση που χρειαστεί
  • Να καλέσετε την Τροχαία να έρθει στον τόπο του ατυχήματος για να καταγράψει το συμβάν και να υποβάλετε μήνυση για εγκατάλειψη σε βάρος του οδηγού του οχήματος (η μήνυση στοιχίζει 150€)
*Εάν τελικά εντοπιστεί ο υπαίτιος οδηγός και παραδεχθεί την υπαιτιότητά του μετά την υποβολή της μήνυσης, τότε το τμήμα ζημιών της ασφαλιστικής σας κινεί τις διαδικασίες ώστε να αποζημιωθείτε κάνοντας χρήση της κάλυψης ζημιάς από ανασφάλιστο.
*Σε περίπτωση που ο υπαίτιος οδηγός δεν δεχθεί την ευθύνη του, τότε θα πρέπει να συμβουλευτείτε είτε δικό σας δικηγόρο, είτε την υπηρεσία νομικής προστασίας που παρέχουν προαιρετικά οι ασφαλιστικές εταιρείες, εφόσον την έχετε επιλέξει κατά την ασφάλιση του οχήματός σας.

Να θυμάστε ότι πρέπει πάντα να καλείτε την Τροχαία για να καταγράψει το συμβάν!
Το αντίγραφο καταγραφής της Τροχαίας είναι το μόνο έγγραφο που διασφαλίζει τα συμφέροντά σας.
Πρόστιμο για ανασφάλιστο όχημα

Ν.489/76 προβλέπει ότι η κυκλοφορία οχήματος χωρίς το ειδικό αποδεικτικό της ασφάλισης σήμα επισύρει την επιβολή των παρακάτω διοικητικών κυρώσεων

Α. Διοικητικές κυρώσεις

Αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες.

Η πρόκληση δε ατυχήματος από όχημα χωρίς το προαναφερόμενο ειδικό σήμα, επισύρει την αφαίρεση πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια και επί υποτροπής για τρία χρόνια.
Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, βεβαιωθέντος με πράξη της Αστυνομικής Αρχής και εισπραττόμενο με τις οικείες διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε, 1000€ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500€ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και των 250€ για τα δίκυκλα
Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες μπορούν να επιστραφούν στον κάτοχο ή στον ιδιοκτήτη του οχήματος, πριν περάσουν τα παραπάνω χρονικά διαστήματα, αν πληρώσει το πρόστιμο και προσκομίσει την απόδειξη πληρωμής καθώς και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο για το όχημα.


Β. Ποινικές κυρώσεις

  • Φυλάκιση από 2 μήνες μέχρι 1 χρόνο
  • Χρηματική ποινή μέχρι 3.000€


Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ταυτοποίησης των στοιχείων του ανασφάλιστου οχήματος, θα σταλεί από τη Γ.Γ.Π.Σ., σε κάθε ιδιοκτήτη ανασφάλιστου ειδοποιητήριο για:

  • Να ασφαλιστεί μέσα σε 8 μέρες ή να δώσει εξηγήσεις
  • Να πληρώσει παράβολο 250€ για να ασφαλιστεί

Αν ο ιδιοκτήτης δεν κάνει τα παραπάνω, θα του επιβληθεί νέο πρόστιμο 500, € καθώς και οι παραπάνω διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.

 

Ζημιά οχήματος – Απαραίτητα δικαιολογητικά για αποζημίωση από την ασφαλιστική εταιρεία
Η καταβολή αποζημίωσης για κάθε είδους ζημία, προϋποθέτει υποβολή αίτησης αποζημίωσης συνοδευόμενη από τη συγκέντρωση συγκεκριμένων δικαιολογητικών. Γενικά, είναι σκόπιμο να επικοινωνείτε με την εταιρεία που θα σας αποζημιώσει προκειμένου να ενημερωθείτε για τα δικαιολογητικά που απαιτούνται σε κάθε περίπτωση (π.χ. σε περίπτωση υλικών ζημιών ή σωματικών βλαβών).

 

Ενδεικτικά, σε περίπτωση υλικών ζημιών, απαιτούνται συνήθως τα ακόλουθα:

Aντίγραφο του Δελτίου Συμβάντων, αν έχει επιληφθεί αστυνομική αρχή, δήλωση ατυχήματος ή έντυπο φιλικής δήλωσης. Πραγματογνωμοσύνη, η οποία συνήθως διενεργείται από πραγματογνώμονα που ορίζει η ίδια η εταιρεία (για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να δηλώνετε έγκαιρα τόσο στην εταιρεία σας όσο και στην εταιρεία του υπαίτιου οδηγού, την επέλευση του ατυχήματος και να αναμένετε τη διενέργεια της πραγματογνωμοσύνης πριν προχωρήσετε στην επιδιόρθωση της ζημίας) Εξουσιοδοτήσεις / Νομιμοποιήσεις, όπου είναι απαραίτητες (εφόσον δεν εισπράττετε οι ίδιοι την αποζημίωση)

 

Τιμολόγια επισκευής και άλλου είδους δικαιολογητικά. Προσοχή! Δε θα πρέπει να προχωράτε σε επιδιόρθωση οποιασδήποτε ζημίας, πριν τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης από τον ασφαλιστή σας ή χωρίς τη συγκατάθεσή του. Η καταβολή αποζημίωσης από αστική ευθύνη στον ασφαλισμένο ή τον ζημιωθέντα τρίτο ή η επιστροφή σε αυτούς οφειλόμενου ποσού που υπερβαίνει τα εκατό (100) ευρώ, γίνεται με την έκδοση δίγραμμης επιταγής σε διαταγή του ή με την κατάθεση σε τηρούμενο από αυτόν, τραπεζικό λογαριασμό. Σε περίπτωση που η αποζημίωση θα καταβληθεί από την ασφαλιστική εταιρεία του τρίτου οδηγού, είναι σκόπιμο να ειδοποιήσετε εγκαίρως και την ασφαλιστική εταιρεία αυτού, προκειμένου να επιθεωρήσει τη ζημία και να μην αντιμετωπίσετε προβλήματα κατά την άσκηση των δικαιωμάτων σας.
Φιλικός διακανονισμός

1.Τι είναι το Σύστημα Άμεσης Πληρωμής (Φιλικός Διακανονισμός);

Από την 1η Μαΐου 2000 ετέθη σε ισχύ και στη χώρα μας η συμφωνία άμεσης πληρωμής υλικών ζημιών τροχαίων ατυχημάτων. Το Σύστημα Άμεσης Πληρωμής (Φιλικός Διακανονισμός) είναι συμφωνία μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών, η οποία εφαρμόζεται, υπό προϋποθέσεις, στις αποζημιώσεις από ατυχήματα αυτοκινήτων. Είναι ένας τρόπος αποζημίωσης και διαχείρισης των ζημιών υλικών αλλά και μικρών σωματικών βλαβών με τον οποίο επιτυγχάνεται, κατά κύριο λόγο, ταχύτητα και μείωση των δικαστικών διενέξεων.

Με το Φιλικό Διακανονισμό αυτός που δε φταίει ή στο βαθμό που δε φταίει για το ατύχημα αποζημιώνεται από τη δική του ασφαλιστική εταιρεία. Διευκρινίζεται ότι αυτή η Συμφωνία μεταξύ των εταιριών δεσμεύει αυτές και μόνον αυτές, πως εάν ο αναίτιος πελάτης δεν συμφωνεί με τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής της σύμβασης, δικαιούται να διεκδικήσει την αποζημίωσή του από την Εταιρεία του υπαίτιου, κατά τον έως σήμερα εφαρμοζόμενο τρόπο (κατά το κοινό δηλαδή δίκαιο).

 

2. Τι επιτυγχάνεται με το Φιλικό Διακανονισμό;

Η ρύθμιση αυτή στον τομέα της αποζημίωσης στοχεύει στην εξυπηρέτηση του πελάτη και στην εξυγίανση της αγοράς. Τα πλεονεκτήματα που προσφέρει κυρίως για τους καταναλωτές είναι πολλά:
  • Επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών του διακανονισμού
  • Συντόμευση του χρόνου καταβολής της δικαιούμενης αποζημίωσης
  • Καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών οι οποίοι αποκτούν ιδία αντίληψη για την ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών από την εταιρεία τους
  • Μείωση των δικηγορικών παρεμβάσεων και των προσφυγών στα δικαστήρια
  • Μείωση των διενέξεων μεταξύ πελατών και ασφαλιστικών εταιρειών

 

3. Πότε ενεργοποιείται το Σύστημα Άμεσης Πληρωμής (Φιλικός Διακανονισμός);

Σε γενικές γραμμές θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το Σύστημα Άμεσης Πληρωμής ενεργοποιείται μόνο σε ατυχήματα εντός Ελλάδος και εφόσον συντρέχουν οι ακόλουθες βασικές προϋποθέσεις:
  • Η αποζημίωση για υλικές ζημιές δεν υπερβαίνει τα 6.500 € ανά ατύχημα
  • Η αποζημίωση για τυχόν σωματικές βλάβες δεν υπερβαίνει τα 12.000 € για κάθε ζημιωθέν πρόσωπο
  • Η αποζημίωση δεν υπερβαίνει τα 30.000 € συνολικά ανα συμβάν
  • Σε περίπτωση ατυχήματος με σύγκρουση περισσοτέρων των δύο οχημάτων, το εκάστοτε ισχύον όριο των υλικών ζημιών εφαρμόζεται ανά όχημα.
  • Δεν μπορούν να αποζημιωθούν ατυχήματα άνευ επαφής.
  • Για την εφαρμογή του φιλικού διακανονισμού ισχύουν μόνο δύο ποσοστά ευθύνης των οδηγών: 100% και 50%.
  • Ατύχημα που προκλήθηκε από φορτίο ή από διαρροή υγρών ή υγραερίων κάθε φύσεως που χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία του εμπλεκόμενου οχήματος ή από εξάρτημα που αποσπάστηκε από εμπλεκόμενο όχημα, ακόμη και εάν δεν υπάρχει σύγκρουση μεταξύ των δύο εμπλεκομένων οχημάτων, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της Συμφωνίας Φιλικού Διακανονισμού.
Για όλα τα τροχαία ατυχήματα που δεν έχουν τις ανωτέρω προϋποθέσεις, η εταιρεία του υπαίτιου οδηγού αναλαμβάνει την ευθύνη για την καταβολή της αποζημίωσης.

 

4.Τι Υλικές Ζημιές καλύπτει ο Φιλικός Διακανονισμός;

Το κόστος επισκευής ή την αποζημίωση λόγω ολικής καταστροφής του οχήματος συμπεριλαμβανομένων και των φόρων
Το κόστος αντικατάστασης κράνους , βαλίτσας δίκυκλου και του εξωτερικού καλύμματος του οχήματος (κουκούλα)
Το κόστος μεταφοράς του οχήματος Οι καλυπτόμενες υλικές ζημιές δεν πρέπει να υπερβαίνουν το όριο των 6.500 € της συμφωνίας.
5.Τι Σωματικές Βλάβες καλύπτει ο Φιλικός Διακανονισμός ;
Αμοιβές ιατρών, νοσήλια, διαγνωστικές εξετάσεις, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και έξοδα μεταφοράς ζημιωθέντος
Απώλεια εισοδήματος
Ηθική βλάβη Το ποσό της αποζημίωσης υπολογίζεται σύμφωνα με την ιατρική πραγματογνωμοσύνη ή τη βεβαίωση από δημόσιο νοσοκομείο ή από φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Οι καλυπτόμενες σωματικές βλάβες δεν πρέπει να υπερβαίνουν το όριο των 12.000 € της συμφωνίας.

 

6. Ο Φιλικός Διακανονισμός εφαρμόζεται μόνο με τη συμπλήρωση εντύπου φιλικής δήλωσης;

Όχι μόνο. Σε περίπτωση μη συμπλήρωσης εντύπου φιλικής δήλωσης μεταξύ των εμπλεκομένων οδηγών, ο αναίτιος οδηγός υποβάλλει αρνητική δήλωση στην ασφαλιστική του εταιρεία, η οποία στέλνει σχετική ερώτηση στην εταιρεία του υπαίτιου οδηγού για το αν αποδέχεται να ενταχθεί η ζημιά στο Σύστημα Άμεσης Πληρωμής. Η αναμονή της απάντησης μπορεί να διαρκέσει μέχρι δέκα (10) εργάσιμες ημέρες. Πριν από τη λήψη θετικής απάντησης καθώς και πριν από τη εκπνοή της 10ήμερης προθεσμίας, εφόσον δεν έχει πάρει απάντηση, η εταιρεία του αναίτιου οδηγού δεν μπορεί να αποζημιώσει.

 

7. Πως μπορώ να μάθω περισσότερες πληροφορίες για το σύστημα αυτό αποζημίωσης;

Πληροφορίες σχετικά με τις ασφαλιστικές εταιρείες που συμμετέχουν σήμερα στο Σύστημα Άμεσης Πληρωμής (Φιλικό Διακανονισμό), καθώς και το κείμενο της Συμφωνίας, μπορείτε να τα βρείτε στην ιστοσελίδα της Ε.Α.Ε.Ε., στην ειδική θέση “Φιλικός Διακανονισμός”. Σε κάθε περίπτωση η ασφαλιστική σας εταιρεία- μέλος του ΣΑΠ- μπορεί να σας απαντήσει σε κάθε σχετική απορία σας.

 

8. Ποιες εταιρείες συμμετέχουν στον Φιλικό Διακανονισμό;

Οι εταιρείες που συμμετέχουν στο σύστημα Φιλικού Διακανονισμού είναι:
  1. AIG EUROPE LIMITED
  2. ALLIANZ ΕΛΛΑΣ Α.Α.Ε.
  3. ERGO Α.Α.Ε. Ζ.
  4. EUROLIFE ERB ΑΕΓΑ
  5. EURO INSURANCE LTD
  6. GENERALI HELLAS A.A.E.
  7. GROUPAMA ΦΟΙΝΙΞ A.E.A.E.
  8. HD INSURANCE LTD
  9. INTERAMERICAN E.E.A.Z. A.E.
  10. INTERASCO Α.Ε.Γ.Α.
  11. INTERLIFE SA Α.Α.Ε.Γ.Α.
  12. PERSONAL INSURANCE Α.Ε.Γ.Α.
  13. PRIME INSURANCE LTD
  14. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΕ
  15. ΑΤΛΑΝΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ Α.Ε.Γ.Α.
  16. ΑΧΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΕ
  17. ΔΥΝΑΜΙΣ Α.Ε.Γ.Α.
  18. ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ (ΕΙΔΙΚΟ ΜΕΛΟΣ)
  19. ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΙΣ Α.Ε.Ε.Γ.Α. -ΜΙΝΕΤTΑ
  20. ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΙΣΤΗ Α.Ε.Γ.Α.
  21. ΕΥΡΩΠΗ Α.Ε.Γ.Α.
  22. Η ΕΘΝΙΚΗ Α.Ε.Ε.Γ.Α.
  23. ΝP INSURANCE – ΝΕΟΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΑΕΑΕ
  24. ΟΡΙΖΩΝ Α.Ε.Γ.Α.
  25. ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ Α.Ε.Ε.Γ.Α.
  26. ΥΔΡΟΓΕΙΟΣ Α.Α.Α.Ε.

 

Πληροφορίες

info@upper.gr

Πωλήσεις – Λογιστήριο

sales@upper.gr

Υποστήριξη – Κλάδοι ασφάλισης

support@upper.gr